Tuesday 15 November 2011

hujan cinta ~ 5

“Cik boleh tak kalau saya duduk kat sebelah cik ?”.  Pemuda itu memohon agar bisa menikmati suasana yang indah ketika ini bersama gadis berada didepannya sekarang ini, dah beberapa minggu ini dia teringin sangat untuk mendekati gadis ini. Nampaknua hari ini dia bernasib baik kerna berjumpa dengan gadis yang punya banyak rahsia.

“Ermmm.... duduklah kalau berani”, hish pelah aku nih dah buat perangai lagi, orang dah tegur elok2 tapi aku jawap macam nih pulak.

“Cik nih garanglah, kata nenek saya kalau perempuan suka marah nanti muka tuh cepat berkedut. ” Usik pemuda itu.

“Sukanya akulah kalau muka aku nak berkedut bukannya aku nak kacau orang lain.” Balas mona.

“Hish2 lain jer bunyinya, marah sangat ke cik kat saya nih, ape lah yang dah saya buat kat cik nih sampai marah tak nampak telinga”. Usik pemuda itu.

“Suka hati aku lah nak marah ke, nak ketawa ke, itu hak aku,” mona dah tak tertahan lagi ngan pemuda itu, banyak sangatlah kerenahnya.

“Alamak cik nih suka sangat naik angin, kalau cam nih lah perangai cik, gerenti cik akan jadi andartu.” Usik pemuda itu dengan menjeling manja ke arah mona.

Hujan cinta pun datang lagi menyemarakkan lagi suasana keadaan di antara mereka berdua. Seolah-olah merestukan pertemuaan mereka.

Pemuda itu berusaha lagi dengan memberi senyuman yang paling menawan sekali walapun sekali sekala terkena hujan yang turun. Nasib baiklah kat situ ada tempat berlindung kalau tidak memang dah ada yang terkena hujan cinta.

Pemuda itu mengusik mona sekali lagi dengan kata2 yang pastinya akan membuat hati mona akan teruja bila mendengarnya.

‘Nikmat sungguh bercinta
Masih mampu tersenyum walau kuyup dibasahi hujan
Hati jadi berbunga walau demam ditimpa hujan
Terasa hangat cinta walau menggigil kesejukan
Namun apa kan daya gadis di depan hati sejuk membeku bagai ais di kutub selatan’

‘Bukan salah pelangi andai turun hujan
Bukan salah ombak andai ribut datang
Bukan salah Adam andai Hawa merajuk
Mainan hati kecil memang susah nak pujuk ’

‘Titis air
jangan biar mengalir
belai hati
pujuk ia
ubat luka, rawat hiba
gerimis pergi, datang pelangi
hajat di hati
biar rajukku sekejap cuma.
Semoga ada yang bisa memujuk’

Apalah pemuda ini, asyik bermadah pujangga cinta, macamlah hati ini bisa cair bila mendengarnya.

“So macam mana best tak ngan madah2 yang saya ungkapkan”. Usik pemuda itu.

“Alah madah cam tuh dah banyak saya dengar, tak payahlah nak pujuk saya dengan madah awak yang murah tuh”, hish apalah aku nih kejam sangat kat dia ,kan dia Cuma nak hiburkan hati aku, yang aku terikut2 perasaan aku nih, nape ? dah memang kacau hati aku sekarang ini.




No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).