Friday 6 January 2012

Hujan cinta ~ 10

Hujan cinta ~ 10

Lain benar suami aku tenung aku, berdebar pulak hati ini, alah kau nih mona dah cair ke, tuh baru je nak tenung belum lagi pegang, dah nak cair, hish ke situ pulak aku fikirkan.

Melihat renungan khusairi asraf yang tajam membuat matanya terpaku seketika, entah kenapa ? saat ini dia merasakan mata khusairi benar-benar telah membuat dirinya alpa. Pelah aku, dah hilang akal agaknya aku ketika ini.


“Ehem, korang berdua nih buat apa?”, ibu memecahkan suasana ketika itu membuat mona merasa malu, apa tidaknya ibu menjeling dengan penuh tajam seolah menyindir.

“Hish ibu nih wat mona terperanjat”. Balas mona.

“Korang berdua nih dari tadi ibu perhatikan asyik pandang memandang je, korang berdua dah jadi bisu ke”. Usik ibunya.

Apalah ibu aku nih, tanya aku pulak gituh, ini yang buat mona rimas bila melihat ibunya mengusiknya begitu.
Khusairi hanya diam membisu tanpa menjawap pertanyaan ibu mertuanya, seolah dia gembira bila di perlakukan begitu.
Mona merasa geram bila melihat suami kesayangan ibunya diam sambil tersenyum ke arahnya, ada sesuatu yang membuat hatinya terusik, tapi dia tidak tahu apakah dia ?.

“Bu, mona keluar kejap, nak jumpa kawan mona, boleh tak ibu !”, mona cuba mengalihkan pandangannya kearah ibunya.

“Aik, nape tanya ibu ?, sekarang kan mona dah kawen so kenalah tanya suami mona tuh, boleh ke tidak tuh kena tanya suami kau tuh. Sengaja ibu mengusik mona membuat mona malu.

“Ehem2, betul tuh cakap ibu, nape tak tanya abang ?, bukan ke sayang dah kawen ngan abang so mestilah nak tanya kebenaran abang dulu baru boleh keluar”.

Yelah tuh, hati mona mula geram dengan perangai suaminya yang suka menyakat dirinya. Huh memang dasar menantu kesayangan, ada2 jelah perangainya.

“Boleh tak awak, kalau saya nak keluar jumpa kawan”.

“Lain je bunyinya ibu dengar, uit mona, dia tuh suami kau, nape tidak panggil dia abang?, kan lebih manis di dengar”, usik ibunya sekali lagi membuat pipi mona bertambah merah.

“Yelah bu”, balas mona.

“Begitulah anak ibu, cian menantu ibu, kena panggil ngan awak, tul tak khusairi”.

Ibu dan menantu sama je, memang satu kepala, keluh mona bila melihat ibu dan suaminya memang kenakan dia cukup-cukup”.

*****

“Aku geram dengan ibu aku tuh”, mona meluahkan perasaannya pada mira.

“Apa yang kau geram kan tuh mona, meh cerita kat aku, dah lama aku tak dengar kau cerita pasal cerita tergempak, tak sabar aku nak tahu macam mana perkembangan antara kau dan suami kesayangan ibu kau tuh?”. Mira sengaja mengusik hati mona, pe tidaknya mona dah mula tunjuk muka geram.

“Alah kau nih mira, macam lah tak tahu dengan perangai ibu aku tuh, bukan main nak usik aku apa lagi didepan suami aku”.

“Biasalah tuh mona, adat usik mengusik apa lagi dengan pengantin baru macam kau tuh, mestilah ibu kau tuh usik kau dengan sengaja”.

“Kau pun nak usik aku ke mira”.

Membuat mira ketawa tanpa sengaja bila didengarnya mona dah mula rimas dikenakan begitu.

“Aku bukan nak usiklah kawan Cuma nak terus terang terpulanglah kalau kau nak dengar”.
Yelah tuh terus terang”. Balas mona.

“Betul lah aku cakap tuh mona, oh ya macam mana malam pertama kau, okay ke ?”. Mira sekali lagi mengusik mona dengan soalan cepumas.

“Adoi, sakitlah mona, napelah kau ketuk kepala aku ?, kalau berdarah siapa yang susah, kau juga yang susah, tak ada kawan nak bercerita”.

“Kau tak ada soalan lain ke nak tanya ?, berdiri bulu roma aku dengar kau tanya aku begitu”.

Mira menjeling-jeling penuh manja membuat mona tidak menentu dan mengerti maksud sebenar kawannya tuh.

“Ubah topiklah mira, malas aku nak jawab soalan yang tiada kaitan langsung dengan aku”.

“Ehem, yelah tuh mona, tiada kaitan ke atau.......dah bermula cinta di hati”. Usik mira.

“Kau nih mira sama dengan ibu aku sengaja nak kenakan aku, kalau begini baik aku pulang”. Mona merasa hampa bila diperlakukan begitu.

“Cepatnya merajuk kawan aku nih, mira bukan nak usik tanpa makna, kalau boleh aku nak kawan aku nih bahagia, salah ke apa yang mira buat”.

“Tapi cara mira tuh lain, sengaja nak kenakan mona”.

“Okay2 kita tukar topik”. Kasihan pulak aku tengok kawan aku yang satu nih. Mira faham apa yang dirasakan oleh mona, pe tidaknya kawen dengan orang tidak dicintainya memang payah, tapi bagi mira, tidak salah mencuba manalah tahu dia bahagia bersama pemuda bernama khusairi asraf.


No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).