Monday 1 October 2012

DIARI CINTA - 1


Wake up  Dodol Manis ! "

Tu lah nama gelemer aku kat giler kentang.  Kawan-kawan kat gk tu memang suka nak kacau aku. Tapi Diorang lah jantung hatiku,
pengubat duka n lara aku. Bahagianya aku punya sahabat. Berkongsi cerita, bergaduh setiap masa , punya icon yang cute n cun, memang
aku ni kira beruntung punya mereka. Aku happy sangat-sangat sebab nama aku dah tukar kaler merah. Dulu kaler hijau. (tersenyum sendirian).


"Wake up la ni Dayang. Janganlah menjerit sakan bagai nak gugur durian jatuh ke katil aku ni. Jagalah adab tu sikit yea sayang."

"Yea la Dodol Manis. Lain kali aku panggil  dengan lemah lembut yea intan payung manis."

"Hari ini kita ada temujanji dengan kawan aku  Ancih."

"Malas aku nak ikut sekali. Kau yang nak dating. Aku pulak yang nak menyemak sekali. Kau nak aku gigit jari sekali ke dayang."

"Adesss...., apa punya kawan. Aku ajak sebab aku nak kenalkan sekali dengan kawan Ancih. Dia kawan baik Ancih dari kolej lagi. Manalah tahu korang serasi. Bolehlah kenal sekali."

"Tak nak lah aku dayang. Aku bukan terdesak sangat nak cari penganti. Lagipun hati aku masih parah lagi ni. Biarlah Allah yang carikan aku jodoh. Penat nak berkapel ni. Baik aku tempuhkan perhatian aku pada kerja dan hobi aku ni.

"Ajaklah  nana sekali.  Bagilah peluang kat dia tu dayang. Sejak dia break dengan amir. Setiap hari duduk termenung je keje dia."

Aku nak bagi peluang kat dia. Dia pass pulak kat nana. Jangan je kau nyesal lak sebab tolak peluang ini."

InsyaAllah dayang, aku tidak akan menyesal. Aku dah nekad aku tidak akan bercinta lagi.


****
Add caption

Jangan skoding diari aku. Siapa yang berani skoding diari aku memang aku libas ketat-ketat. Biar tidak boleh berdiri lagi.

Ganasnya kata-kata. Siapalah yang nak sangat skoding diari yang entah apa-apa dalamnya.

Ridzuan membebel diam-diam bila terjumpa diari hijau milik Dodol Manis.

Ni mesti ayat-ayat jiwang je kat dalam diari ni, pastu letak nama giler kentang sekali. Dah buang tabiat agaknya perempuan satu ni.
Kalau Boss tahu  dia letak nama GK sekali memang kena samanlah ceritanya.

AWAS ! jangan sentuh-sentuh. Nanti kena denda.

Banyak songehlah tuanpunya diari ni.

"Hai Awak ! siapa suruh colek diari aku." Dodol Manis dah menjerit bagai kehilangan anak.

"Hai saudari. Cakap tu elok sikit. Aku bukan colek. Aku terjumpa bukan nak colek, lagipun ni benda bukannya orang. Ayat  tu biar betul sikit.
Ni mesti skru kat kepala saudari ni dah longgar."

"Suka aku nak guna ayat apa pun. Ada aku kesah." Panggil aku saudari, aku kan ada nama. Panggillah nama aku sekali.

"Ambil je diari saudari yang mucuk ni. Dahlah usang. Tak ingin aku nak ambil. "

"Whatever you say. Dodol Manis main redah je mengambil diarinya.

"Simpan elok2 diari tu. Jangan bagi tengok. Ni main letak je kat mana-mana." Balas Ridz.

Dodol Manis  diam membisu. Malas nak layan budak seorang ni. Ni dayang punya pasallah. Temukan aku dengan budak hingusan ni.

Baik aku angkat kaki dulu sebelum aku buat perangai yang gila-gila kat budak hingusan ni. Keluh Dodol Manis.

Nasib baiklah Ridzuan ni ada kepentingan kat Giler kentang, kalau tidak memang aku dah hempuk ketat-ketat kat kepala dia sekali.

Sekali terbayang wajah ridz menghiasi mindanya . Entah apa-apa ridz pulak yang ada di kotak fikirannya.

Ingatkan boleh lah lari dari  masalah yang berkaitan dengan lelaki rupanya aku memang tidak boleh mengelak apa lagi dia satu tempat aku bekerja. Nasib baik pangkat aku tinggi sikit dari dia kalau tidak memang dia akan kenakan aku cukup-cukup.setiap hari.

****
Add caption

Lain benar senyuman kawan aku seorang ni. Ada yang tak kena dengan muka aku ke . Keluh Dodol Manis

Lola saja nak buat macam tu kat Dodol Manis. Tak sangka kawan dia ni ada skandal dengan budak Ridz yang gelemar dengan nama Tioman kat facebook dia.

"Muka aku pelik ke lola. Dari tadi jeling aku pastu tersenyum macam nak telan aku je ni".

"Tak sangka kawan aku sekarang ni dah tap top macam Makteh dengan Kijiya."

"Apa yang tap top ni lola. Coba kau terus terang dengan aku . Ni tidak , Main teka teki je bunyinya."

"Aku dengar  kau gaduh dengan budak Ridz tu yea. Riuh satu pejabat dibuat korang berdua."

"Apalah yang dihairankan sangat tu lola.  Aku macam dah fobia sangat dengan budak hingusan satu ni."

"Sampai macam tu sekali ke Dodol Manis. "

"Ni mesti ada apa-apa ni antara korang berdua". Lola semakin berminat mengenakan Dodol Manis.

"Aku pun nak tahu gak cite korang berdua ni."

Cinderella pun berminat dengan cerita yang baru je didengarnya. Dodol Manis dengan
Muhammad Ridzuan memang pasangan serasi kat Giler Kentang seperti pasangan Makteh dan Kijiya. Aku je yang single sampai sekarang.
Keluh Cinderella.

*****
"Garangnya Dodol Manis tu.  Tak ingin aku nak kenal dia."

"Alah Ridz. Dodol Manis memang macam tu tapi hati dia baik."

"Tak nak lah aku Dayang. Balas Ridz."

"Dahlah cakap main hentam je. Tegur aku pun bukan  panggil nama aku."

"Dodol Manis tu saja nak test kau lah Ridz. Korang kan baru je kenal.  Dodol Manis tu baik. Janganlah lepaskan peluang didepan mata Tak rugi kau  kenal dia tu Ridz."

"Malas aku nak kenal."

"Tak kenal maka tak cinta Ridz. Kata nak kenal sangat  dengan budak Dodol Manis tu." Giliran Ancih menyindir kawan baiknya.

"Ridz ingat dia tu lain daripada yang lain. Dahlah perangai macam orang gila. Tak nak aku."

"Amboi Ridz. Jangan mengata kawan aku. Nanti tak pasal-pasal aku yang hempuk kepala kau sekali."

"Janganlah marah Dayang. Aku cakap yang betul."

"Bagilah peluang kat Dodol Manis tu. Tak salah pun kau bagi ruang hati kau tu untuk dia. Lagipun kau kan masih single lagi."

"Entahlah. Malas aku fikir budak DM tu."

"Kalau lah aku tahu DM tu satu pejabat dengan aku. Dari dulu lagi aku blah dari Giler kentang."

"Amboi kau ni Ridz. Buat kenyataan tak bertapis. Kalau DM dengar, kecik hati dia."

****

No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).