Tuesday 11 September 2012

AKU, UCUK & GILER KENTANG


"Ucuk ! Bagi balik novel akak. Berapa kali akak cakap jangan usik novel akak. Berbuih mulut akak cakap. Yang ucuk tak dengar apa hal. Karang aku begi lempeng muka ucuk baru tahu."

"Garanglah akak ni. Kalau novel bolehlah garang tapi kalau dengan lelaki tak pulak garang."

"Lelaki yang mana satu ni ucuk. Tak ada dalam kamus akak tentang lelaki. Yang ada pun ayah akak, yang lain tak minat."

Adik aku seorang ni memang tak boleh tengok akak dia senang, suka sangat nak kacau.


"Akak ni dari dulu tidak habis-habis dengan baca novel. Yang ni novel ke berapa akak baca ?."

'Biasalah dengan akak ucuk ni. Macam tak biasa. Yang ni novel ke 10."

"Ucuk nak pinjam novel akak ni. Tertarik dengan tajuk dia ' Dia untukku'."

"Sejak bila ucuk minat nak baca novel. Selalu baca cerita katun manga. Ni penyakit dari mana ucuk dapat."

"Jangan pandang sebelah mata. Alah akak ni. Nak pinjam pun banyak tanya?."

"Akak tanya salah ke."

"Ucuk dapat penyakit ni dari akak ucuk lah."

Tergelak aku bila mendengar kata-kata adik aku. Ya tak ya gak. Dia kan adik aku.

Yang aku larang dia baca novel aku apa hal. Lagipun tak salah pun adik aku pinjam.

"Akak, kawan akak kat giler kentang call. Nama dia Sepatu batu. Nama kawan akak kat giler kentang ni pelik semacam je ucuk dengar."

"Apa yang pelik ni ucuk. Alah biasalah tu, kan tu nick name je. Apa nak dihairankan."

"Akak ni dah tua pun nak lagi chatting kat sana. Tak ada kerja lain ke akak nak buat."

"Hish kau ni ucuk, bising je mulut dia ni . Salah ke akak pergi sana nak chatting. Akak rasa tak salahpun".

"Bukan tak salah tapi tak serasilah akak. Diorang tu kan semua still belajar lagi. Akak tu dak kira basi dah."

"Amboi ! kau ni ucuk, kalau dah bercakap memang tak ada noktah lagi main hentam je kerja kau."

"Ada aku kisah, akak ku yang comel loteh."

"Hempuk kang baru tahu. Kalau dah habis baca novel akak tu bagi balik. Nanti tak pasal ada juga yang kena libas giler kentang."

"Libas giler kentanglah sangat tu ya akak. Sampai kat rumah pun nak guna icon giler kentangnya tu sekali."

"Hmmm...biasalah dengan akak kau ni ucuk. Mungkin sampai akak tua,  icon tu tak kan hilang sampai bila-bila pun."

"Yea lah akak. Janganlah buang icon tu sampai ke anak cucu."

Aku tersenyum bila mendengar kata-kata adik aku. InsyaAllah aku tak akan lupa Icon tu dengan kawan-kawan aku kat giler kentang. Walaupun aku dah tua. Kalau lah boleh buat Reunion untuk budak-budak giler

kentang kan best. Mesti seronok sangat.


"Akak pergilah call balik kawan akak tu nanti tak pasal-pasal dia teriak kat giler kentang panggil akak. Nanti satu dunia tahu nama akak."

"Okay Uucuk my laling." Usik aku.

"Hmmm....laling apanya. Banyak sangat punya laling akak ni."

"Jangan lupa ya akak, kirim salam dengan pujaan hati akak tu."

"Hish kau ni Ucuk. Akak ni mana ada pujaan hati. Diorang tu pangkat adik akak la."

"Yea la tu akak. Lain di mulut lain la dihati."

"Memanglah lain. Mulut dengan hati memang tidak sama pun."

"Akak ni loyar buruk pulak. Ucuk serius ni, akak buat lawak."

Bising sangat mulut Uucuk ni. Pergilah baca novel akak jauh-jauh. Ganggu akak je kerja Ucuk ni."

"Huuh akak ni. Ucuk gurau je pun tak boleh." Uucuk dah mula merajuk. Muka pun dah jadi masam.

"Amboi ! Adik akak ni dah merajuk pulak. Meh akak bagi bunga & coklat dari giler kentang untuk Ucuk."

"Ucuk tak nak. Buat apa bunga dan coklat dari giler kentang. Tak original. Apalah akak ni dah mula buang tabiat."

"hihi.....akak main pun tak boleh ke ? Adik akak seorang ni serius sangat. Lain kali akak belanja makan kat Pizza Hut. Nak tak Ucuk ?."

"Akak janji yea. "

"Okay , akak janji."

Itulah Aku, Ucuk dan Giler Kentang . Memang tidak dapat di pisahkan, kalau dipisahkan pincanglah rumah aku. Hihi....

Giler kentang selalu dalam ingatan aku sampai bila-bila pun. Tak kenal maka tak cinta, namun bila kenal korang semua kat sana, cinta itu semakin mendalam dan tak akan padam sampai bila-bila pun.

No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).