Saturday 10 March 2012

cerita cinta kita

“HANS AKA FARHAN , kalau iapun janganlah sepak kaki aku nih...,ini yang buat aku geram kat kau nih hans, bola ada kat depan yang kau sepak kaki aku pehal, kau ada masalah ngan aku ke, cuba kau terus terang.” Membebel amie bila melihat hans menyepak kakinya macam bola.

“Alah amie, aku bukannya sepak kuat sangat lagipun aku tak sengaja, janganlah kau marah sangat macam harimau kehilangan anaknya.” Usik farhan aka hans.

“Mestilah aku marah, kalau kaki dah sakit sangat tak kan aku diam je macam tunggul kat depan rumah kau tuh, dahlah bola depan mata, kaki aku juga yang kau jadikan sasaran, kau nih hans dah memang cari nahas ngan aku.”
Balas amie tanda tak puas hati dengan sikap selamba hans.

“Sorrylah sayang, aku tak sengaja, sungguh aku tak sengaja.” Hans dengan muka kasihan memujuk amie.


APA SAYANG-SAYANG NIH, sejak bila pulak aku jadi kekasih kau nih hans, kau nih kan hans dah memang sah nak cari nahas ngan aku. Kalau si kyra dengar apa yang kau cakap kat aku cam tuh,”  memang grenti adalah yang kena libas power rangers.

“Amboi amie, cakap bukan main, aku cakap sayang bukannya tanda aku jadi boy friend kau tuh, sapelah pulak nak kat kau tuh, macam gaya tomboi je.” Giliran hans mengusik manja kawannya sejak dari bangku sekolah lagi hinggalah mereka dewasa.

“Kau nih kan hans, kalau dah mula bercakap memang tak ingat apa2 pun nanti aku sepak hang baru taw.” Amie dah mula buat muka seposen membuat hans geli hati.

“Alah tomey2 kawan aku nih, janganlah marah cik amie oiiittt, nanti muka tak cantik macam cinderella”. Hans sengaja menyakat amie yang dah mula naik angin.

“Amboi hans, banyak cantik mulut kau tuh, kalau iapun nak sindir aku, janganlah bandingkan aku ngan cinderella, itu cerita dongeng je tuh. Amie kat depan kau nih adalah yang realiti bukannya fantasi.” Huhu... dasar anak bapak ada2 jelah perangainya.

Jangan marah amie nanti kena jual,” sekali lagi hans mengusik manja membuat amie angkat kaki.

“Amie !!! tunggulah , napelah ? kau cepat sangat jalan tuh kalah kura2 kalau begini. Sekali lagi hans menambahkan marah amie bila mendengar kata2 hans terhadapnya.

“Awas !! kau hans, nanti aku bagi tahu kat abah aku, kau selalu buli aku, biar abah aku lempeng muka kau tuh yang tak tahu malu. Next time kalau nak main bola ajak kawan kau tuh bukannya nak ajak aku.”. Balas amie.

“Alah amie, kau nih sensitif sangatlah, aku gurau pun tak boleh, macamlah kau tak tahu perangai aku macam mana ?, atau kau sengaja nak merajuk kat aku nih.”.

“Hans !!! shut up, baik kau tutup mulut kau tuh sebelum aku baling bola kat depan muka kau tuh yang perasan ensem sangat. Amie dah mula mengambil bola dari tangan hans, nasib baik hans lebih cepat bertindak dengan lari sekuat tenaga membuat amie bertambah geram.

“Hans !!, awas kau hans !!, tunggu hans !!,” semput nafas amie bila mengejar hans yang dapat melarikan diri darinya.

******

“Apa dah kau buat ngan amie tuh hans ?”. Emaknya dah mula bertanya membuat hans melangkah perlahan-lahan dari membalas pertanyaan emaknya

“Budak nih, kita tanya dia ?, dia buat tak tahu je, hish budak zaman sekarang nih macam-macam  kerenah.

“Oiii hans !!, kau nak pergi mana lagi tuh ?, emaknya dah mula bising bila melihat hans pergi meninggalkannya tanpa menoleh kearahnya.

“Memang anak bertuah, di tanya tapi tak pandai nak jawab ?,  bila di tanya asyik diam je tapi bila buka mulut, tak pandai nak kawal, mesti perang beribu patah perkataan yang akan diutarakan.

*****

KYRA , mana amie ?”. Hans tercari2 bayang2 amie, dah seminggu diorang tak berjumpa, amie marah ke kat aku.
“Korang berdua nih gaduh lagi ke, ish2 kau nih hans, selalu buli amie tuh, cian aku tengok amie tuh”. Kyra mengusik hans bila melihat kawannya tuh tercari2  cam lah amie tuh kekasih dia, yang aku terpacak kat sini dia tak peduli.

“Mana de aku buli amie tuh lah kyra, aku usik je bukan nak buli.” Balas hans.

“Korang berdua nih tak boleh nak berjumpa mesti gaduh punyer, kau pun satu lah hans, napelah kau ajak si amie tuh main bola ?, macam tak ada orang lain yang boleh kau ajak main, si amie juga yang kau heret ke sana sini macam korang berdua nih pasangan kekasih. Kyra merasa hairan dengan persahabatan antara hans dan amie, terasa cemburu dihatinya bila melihat keakraban mereka berdua itu.

“Alah kyra, macamlah kau tak tahu, aku dan amie tuh kan dah lama kenal , sebelum kita kapel lagi aku dah kenal sangat ngan amie tuh yang tak boleh nak berenggang sampai nak main bola pun aku mesti ajak amie tuh sekali.”


Pelik juga dirasakannya ketika ini, cam sesuatu yang .......ish payah nak cakap.

“Yelah tuh hans, cam lah aku tak tahu, sekarang kau dah lain , tak cam dulu, sejak kebelakangan ini aku nampak kau dah lain, selalunya kau selalu ajak aku pergi shopping.” Kyra dah mula mencurigai kesetiaan hans dalam perhubungan mereka berdua.

Cinta dah bertukar arah ke, tak mungkinlah aku akan tinggalkan kyra, aku kan sangat cinta kan dia, siapa yang berubah ?, aku rasa aku cam dulu gak tak ada yang berubah pun.

*****

AMIE !!! manalah si amie pergi nih, dah sehari suntuk aku cari tak jumpa, kat mana dia nak nyorok dari aku, macamlah aku nih makan orang, hans dah mula membebel bila kawan yang dicarinya tak ditemuinya lagi.

Kenapalah ngan aku nih ?, macam kehilangan kekasih je, sedangkan kekasih hati taklah sampai begini jadinya. Baik aku pergi jumpa makcik, manalah tahu makcik tuh tahu kat mana amie pergi sembunyi. Hati hans seakan mengeluh bila memikirkan perasaannya yang tak menentu sekarang ini.

“Makcik , boleh tak aku jumpa ngan amie, dia  ada tak kat rumah ?”.

“Owh ! kau hans, amie tak ada,  dia pergi rumah kawan katanya.” Balas ibu amie.

“Amie pergi rumah kawan yang mana satu nih makcik ?”.

“Amie pergi rumah kimi, dari tadi lagi dia pergi sana, makcik dah pesan balik awal sebab makcik suruh dia belikan ikan masin kat kedai pak amat, tak sampai sekarang budak amie tuh belum balik lagi, kalau kau jumpa dia kan han suruh amie balik cepat dah lama makcik tunggu”.

“Baiklah makcik, kalau hans jumpa ngan amie tuh nanti hans sampaikan pesanan makcik tuh”. Balas hans.

******

HAKIMI cuba kau fikir, aku ngan hans dah lama kawan tapi kadang tuh aku malas nak layan perangai hans”.

“Apa yang amie tak puas hati ngan si hans tuh, aku tengok okay je perangainya, tak ada yang ganjil”. Balas hakimi.

“Yelah tuh kimi, korang berdua tuh memang satu kepala”.

“Aku cakap yang betul lah amie, aku rasa tidak ada yang pelik ngan hans tuh tapi kalau kau Tanya aku tentang gadis yang ada di depan aku sekarang ini, memang ada pelik”. Saja kimi mengusik amie.

“lain amie Tanya lain pulak jawapannya, hang nih kimi kalau cakap biar betul, apa yang pelik ngan aku, meh kau bagitahu aku”. Amie mula merasa geram bila kimi mengusiknya begitu.

 Biasalah perangai hans tuh, korang berdua tuh kan dah lama berkawan selalu main sama-sama, ketawa sama-sama, menangis sama-sama, bergaduh pun sama-sama macam anjing dengan kucing, tapi yang peliknya macam mana korang berdua tuh dapat bertahan sampai sekarang ?, bukan ke tuh yang pelik”. Balas hakimi sambil merenung mata amie dengan tajam seolah menyindirnya.

“Malas lah nak layan kau nih kimi, bukannya boleh diajak berbincang malah kepala aku  bertambah kusut”.

“Kepala yang kusut ke atau hati kau tuh yang dah mula jatuh tangga”. Usik kimi sekali lagi.

“Apa kena mengena ngan hati aku ?, kau nih kimi sengal lah”.

“Tepuk dada Tanya selera, dah tahu bertanya lagi dan ketuk hati Tanya cinta”. Ujar kimi dengan perumpamaan yang membuat hatinya begitu geli sekali.

“Sorry my friend, kau dah salah anggap perhubungan aku dengan hans tuh. Aku dan hans hanya kawan tak lebih dari itu, lagipun hans tuh dah ada kekasih, so kau jangan nak reka cerita nanti aku libas baru tahu”.

Hakimi hanya tersenyum sambil menjeling manja sambil matanya merenung tajam kearah amiera kharisya, gadis yang disukainya namun dia hanya mampu sayang dalam diam dan cinta dalam hati.

*****

Apa yang hebat sangat dengan kimi tuh sampai amie boleh kawan dengan dia.  Dalam hati hans dah mula merasa cemburu. Sejak kebelakangan ini dia tidak mengerti dengan permainan perasaannya yang selalu berkecamuk tak tentu arah.

Dari kejauhan hans dah mula melihat kelibat amie dengan muka yang selamba je macam tak ada apa-apa pun yang berlaku, aku je nih yang cari dia tak tentu arah.

Wah ! , amie nih macam orang dilamun cinta je aku tengok, dia dan kimi bercinta ke, nape aku tahu perasan yang diorang berdua tuh bercinta ?, tidak mungkinlah, keluh hati hans.

Amie dah mula melambai tangannya kearah hans.

“Hans kau buat apa kat sini”.

“Makcik cari, makcik kata , dah beli ke ikan masin yang makcik suruh amie  belikan”.

“Alah mak aku terlupalah hans, aku pergi dulu lah hans nanti aku kena marah ngan ibu aku tuh. Nanti kita sambung lagi, okay tak hans”.

Hans hanya mampu mengangguk kepala tanpa berkata-kata apa pun bila melihat kerenah amie di depannya. Aku dari tadi cari dia bila dah jumpa dia buat tak tahu je, pelah malang nasib aku hari nih. Dalam diam hatinya begitu sakit, entah kenapa ?, dia pun tak mengerti.


*****

KYRA dah mula risau dengan perubahan hans, sejak kebelakangan ini, hans dah jauh berubah. Adakah hans dah mula berubah hati.

Kyra begitu merasa kecewa dengan sikap hans yang lebih mementingkan persahabatannya dari dia kekasihnya. Aku tak boleh biarkan perkara ini berlaku, kalau boleh aku tak nak hans tiba-tiba meninggalkannya begitu saja, sedangkan hati aku dah begitu mencintainya sepenuh hati.

Baik aku buat rancangan agar hans tidak terlalu dekat ngan amiera, kalau tidak aku yang gigit jari dibuatnya, kyra mengeluh seketika bila kepalanya pening mencari idea, bagaimana nak memisahkan antara hans dan amie buat selamanya.

*****

KITA SEMUA MEMANG mengharapkan cinta yang berpanjangan, menemui cinta dari insan yang mencintai kita, tapi tak semua cinta harus memilikinya.

Mengharapkan cinta sejati. Begitu juga dengan amiera kharisya, seorang wanita muda yang  mengimpikan sebuah percintaan yang indah bersama lelaki idamannya. Namun bukan mudah untuk bertemu dengan lelaki yang diimpikan. Rasa rendah diri menyebabkan amiera mula sangsi masih adakah lelaki yang ingin melamarnya.

Untuk meyakinkan diri, amiera mencadangkan kepada sahabat baiknya, hakimi danial untuk menjalankan eksperimen cinta. Amiera  ingin membuktikan bahawa dirinya juga mampu menyayangi dan disayangi. Namun hakikatnya dia ingin membuktikan kepada kyra dia juga mampu disayangi dan dicintai oleh seorang lelaki walaupun dia tahu lelaki itu tidak mencintainya.


"Amiera, nape suka sangat bergurau ?, kimi tiba-tiba melenting , nak buat eksprimen, biar betul amie nih suka sangat mempermainkan soal cinta".

"Aku tak main2 lah kimi, aku serius nih, kau tak nak tolong aku ke, please lah kimi, aku bukannya buat apa pun, kita cuma nak buat kajian tentang cinta, bukannya susah pun".

"Bukannya aku tak nak tolong tapi....", kimi tak dapat meneruskan kata2nya kerana baginya permintaan amie tuh tersangatlah beratnya, tak pernah dia dengar kat mana2 ada orang nak buat eksperimen tentang cinta, amie nih memang dah gila agaknya.

Amiera tahu permintaanya terlalu mendesak tapi dia tak tahu nak buat macam mana lagi agar dia tidak menganggu perhubungan antara kyra dan hans. Teringat tentang hal semalam bila kyra menemuinya dan meminta agar menjauhi hans, kyra tak mahu amie selalu berjumpa dengan hans, kalau boleh kyra tak nak amie hadir didalam perhubungan mereka berdua. Betapa sedihnya saat itu bila kyra meminta agar memutuskan perhubungannya dengan farhan, kawan baiknya sejak dulu lagi.

"Macam mana kimi ? boleh tak ?". Pinta amie.

"sebelum aku jawab, aku nak kau terus terang kat aku, nape nak buat kajian tentang cinta, kan lebih baik kita...... ". kimi tak dapat berterus terang tentang hasrat hatinya yang sebenarnya. Dalam hati dia mahu amie menerima dirinya kerana cinta yang ada dihatinya dan bukannya berpura2 cinta hanyan kerana ingin melihat ataupun merasai bagaimana dicintai dan menyintai, betapa teruknya idea amie, kimi tidak ingin suatu hari nanti ada diantara hati mereka akan terluka lebih dalam lagi.


"kan lebih baik kita, apa dia kimi, kau nak cakap pe sebenarnya...aku tak faham apa maksudnya...cuba kau cakap terang2, buat amie pening kepala".


"Aku lagi pening kepala nih amie, tak ada ribut, tak ada angin tiba2 je kau suruh aku jadi eksperimen cintamu, biar betul, kau dah sakit ke amie". Usik kimi.
"Okay tak idea aku tuh kimi, kalau kau setuju, esok kita boleh mula ?, aku nak kau yang dulu lamar aku jadi kekasih aku ", hihi..tiba2 amie ketawa bila dia dah mulakan rancanganya yang sememangnya gila gila like giler kentang, dah memang senget. Kalau kimi tahu apa niat dan tujuaanya buat begini memang aku dan dia akan berperang.

"Sengal lah kau nih amie, entah dari mana kau dapat idea macam nih ?", nak ditolak takut pulak, nak terima lagi dia suka sebab dia suka sangat kat amie dari dulu lagi.

"So apa keputusan kimi, setuju tak ?".

"Setuju tapi dengan satu syarat". Balas kimi.

"Alah kimi, nape nak letak syarat lagi ?, kita kan hanya buat eksperimen bukannya betul2 pun". bengang dengan perangai kimi.

"Betul ke tak betul ke, aku nak jugak kenakan satu syarat....aku nak kita teruskan eksperimen ini hingga ke hujung nyawa, aku tak nak berhenti di tengah jalan, kau faham tak maksud aku nih amie".

Amiera mengaru kepalanya, biar betul kimi nih, adakah nak buat eksperimen tuh hingga ke hujung nyawa, serius je aku  tengok dia bila dia pandang aku lain je, macam serius sangat, aku dah sakitkan hati dia ke sampai dia nak ikat hati aku ke hujung nyawa, berdiri bulu roma aku bila dia cakap begitu.


"Faham ke tidak nih amie". Usik kimi.


"Nantilah aku bagi tahu apa maksud sebenarnya di suatu saat yang sesuai nanti. Sekarang nih aku setuju dengan permintaan kau tuh amie. Aku harap antara kita tidak akan kecewa".

"Okay, janji taw kimi, jangan sampai nak berubah fikiran pulak".

"Okay, aku janji untuk selamanya", kalau boleh dia nak amie menjadi pendamping hidupnya untuk selamanya, semoga apa yang kami buat nih akan menjadi kenyataan walaupun pahit yang akan kami tempuhi namun aku tidak takut menghadapinya. Kimi dah nekad tak akan mengalah seperti selalu yang dilakukannya, dia selalu berdiam diri dari bersuara, inilah kesempatan aku untuk meluahkan isi hati aku.

"Lain je bunyinya tuh kimi, macam ada sesuatu makna tersirat  yang kimi sembunyikan dari amie...apa dia tuh kimi, gitawlah kat aku nih kimi". Amiera dah mula merayu bila mendengar kata2 kimi tadi.

"Tuh rahsia tak boleh nak bagi tahu". Balas kimi.

"Dengan aku pun kau nak berahsia ke kimi, huhu...kimi memang suka berahsia dari dulu laga..entah2 dia dah ada girlfriend tuh yang berat hati nak setuju dengan permintaan amie nih ye ke kimi ".

"Yelah tuh amie, ada2 jelah amie nih, aku mana ada awek ?".

"Manalah tahu dalam diam2 dah ada kekasih, manalah amie tahu".

Dalam hati kimi sesungguhnya kaulah ratu di hati ku wahai amiera kharisya. Kimi tersenyum sendirian bila hatinya berbunga cinta saat dia memandang wajah ayu amie, sejak dulu lagi wajah itu selalu menghiasi taman di hatinya. Asyik sekali.

****

FARHAN dah mula bimbang dengan permintaan kyra nak bertunang, napelah hati aku sekarang kacau, seharusnya aku gembira dapat bertunang dengan kekasih hati.

Sejak kebelakangan ini, wajah amie selalu hadir menganggu dan mengetuk pintu hatinya, hans menjadi resah sekali. Adakah aku dah jatuh cinta untuk kedua kalinya. Berat sungguh masalah aku, kalau kyra tahu apa yang aku fikir sekarang, nahas aku.

Aku mesti buang jauh perasaan ini, aku tidak ingin menjadi lelaki yang kejam, aku tak mahu melukai hati kyra. Baik aku setuju nak tunang ngan kyra, dia kan gadis yang aku cinta. Mungkin dengan bertunang, hati aku dapat melupakan amie.

Mengapalah hati ini mula berubah.


*****

"Kau serius ke bercinta dengan kimi". Tanya hans.

"Seriuslah....tak kan aku nak main-main, soal cinta nih kita tidak akan dapat menduga". Balas amie.

"Yelah..selama ini kau tidak pernah cerita pun kat aku yang kau tengah hangat bercinta:.

"Tak kan semua benda aku nak cerita kat aku, aku punya perasaan tak kan aku nak heboh satu kampung, pelah hans nih".

"Tak lah sampai cam tuh lah amie, aku kan kawan baik kau, selama ini kita tak pernah pun berahsia, tapi kali ini kau dah ketepikan aku dalam hal serius nih".

"Aku bukan nak ketepikan kau dalam hal aku lagipun dah tiba masanya aku nak berdiri sendiri di atas kaki aku sendiri, aku tak nak libatkan orang lain dalam hal aku, apatah lagi soal cinta".

"Sejak bila lak aku nih dah jadi orang lain dalam hidup kau amie".

"Bukan tuh aku maksudkan lah hans, kita kan dah dewasa, masing-masing punya kehidupan, kau dan kyra, dan aku dengan dunia aku .Takkan selamanya aku asyik menyelit je kat belakang kau. Bosanlah weiii ...selalu aku je ketinggalan dalam bab cinta nih. Aku pun nak rasa gak jatuh cinta, best ke tidak".

"Ingatkan kau tak nak jatuh cinta, rupanya teringin gak ye amie". Usik hans.

"Mestilah weiiii, kau ingat kau seorang je ke nak bahagia , aku pun nak gak".

"Yelah sayang, kalau tuh dah keputusan kau nak falling inlove with someone, aku tak boleh nak halang, yang penting kau bahagia dengan keputusan kau. Aku sebagai kawan kau hanya dapat mendoakan agar kau bahagia selalu bersama kimi".

"Mekasih hans, aku pun harap kau bahagia bersama kyra dan cepatlah kawen tuh biar aku jadi pengapit kau".

"Yelah.....nak jadi pengapit aku ke atau nak jadi pengantin aku".

"Hahahaha....pengapit lah...mengong lah kau nih hans, nasib baiklah tak ada kyra , kalau tidak dah merajuk kyra bila dengar kau cakap camtuh kat aku. Lain kali fikir dulu sebelum bercakap, guna otak tuh".

"kau nih amie, ada-ada jelah".

Biarlah cinta itu datang dan pergi mengikut kemahuannya. Semakin kita lari darinya semakin cinta itu mendekati kita.

*****

"Hans dan kyra akan kawen minggu depan lah kimi". Keluh amiera.

"Baguslah hans dah nak kawen, nape kau yang susah hati ?". Usik kimi.

"Siapa kata aku yang susah hati, hish...tak ada maknanya aku nak risau", tapi dalam hati amie begitu resah sekali, entah kenapa ? dia pun tak tahu.

"Yelah tuh, mulut kata tak ada tapi hati kata lain kan amie". Usik kimi

"Kau cemburu ye amie, cemburu tuh tandanya sayang, kan amie".

"Mana ada, aku tak cemburu pun...malah aku tumpang gembira sebab hans dah nak kawen dengan gadis yang di cintainya".

"Kata-kata cinta yang lahir hanya sekadar di bibir dan bukannya di hati mampu melumatkan seluruh jiwa raga, manakala kata-kata cinta yang lahir dari hati yang ikhlas mampu untuk mengubati segala luka di hati orang yang mendengarnya".

"Amboi kimi, sejak bila jadi jiwang berkarat nih".

"Sejak aku kenal ngan puteri idaman hati". Balas kimi.

"Siapalah puteri idaman hati kau tuh kimi ?, amie kenal ke ?".

"Adalah...buat apa nak tahu ?".

"Adess....dengan aku pun kau nak berahsia ke".

"Biarlah rahsia, namun di luar aku senyum.... tapi di dalam hati, aku menangis, di luar aku nampak macam tak kisah... tapi jauh dilubuk hati, aku cemburu, cemburu kerana tak mampu berkata cinta pada gadis yang aku sukai.

******

SAAT ini hanya airmata yang mampu ku luahkan, gembira dalam derita melihat hans bersanding diatas pelamin bersama kyra. Bahagia kah dia saat ini kerana dapat melayari bahtera kebahagian bersama.

Hanya senyuman yang mampu ku berikan pada hans dan kyra, dan hanya doa yang dapat ku berikan kepadanya.

"Ehem2....".

"Oittt...kimi, pehal, signal aku camtuh", lain sangat ke perangai aku ketika ini.

"Tak ada apa-apa, saja nak usik kau, marah ke".

"Tak ada maknya aku nak marah".

Kacaknya farhan pakai baju pengantin, apa tah lagi kat sebelahnya gadis yang dicintainya begitu ayu sekali, sesekali terasa cemburu bila melihat kyra.

Napelah saat begini ?, timbul rasa sakit hati bila melihat hans, mulai hari ini dia dah jadi suami orang, aku tak boleh lagi nak simpan sayang kat dia lagi, aku harus melupakannya

*******

"Aku nak sambung belajar kat luar negara lah kimi, minggu depan aku nak pergi ?".

"Nape tiba-tiba nak belajar kat oversea ?, kau sakit hati ye sebab hans dah kawen".

"Hal ini tiada kaitan dengan dia lah kimi".

Kalau tiada apa-apa tak kan kau nak bawak diri, jauh lagi tuh, kau nak tinggalkan aku kat sini ke, macam mana dengan perjanjian kita dulu, dah lupa ke ?".

"Abaikan jelah perjanjian tuh, dah tak ada gunanya lagi".

"Senang je kau cakap cam tuh, yang derita dan terseksa adalah aku".

"Aish, kau nih kimi, kita kan main-main je, nape amik serius lak ?".

"Mungkin bagi kau tiada apa-apa , tapi bagi aku.....". Hakimi tidak dapat meneruskan kata-katanya, hatinya begitu terseksa bila melihat amie mempermainkan perasaannya.

"Kau cari je yang lain lah kimi, aku tak sesuai ngan kau, aku nih tidak cantik, perangai pun macam lelaki, kau nak ke ?".

"Amiera kharisya, senangnya kau cakap, semua hal kau anggap remeh je, macam sampah ke perasaan aku kat kau tuh".

"Aikkk, marah pulak, kau nih kimi, kenapa tiba-tiba jadi emosi, kau sakit ke ?".

"Kalau nak ikutkan hati, aku memang nak ketuk kepala kau tuh amie, biar betul sikit, dah longar skru kt kepala kau tuh, tuh yang jadi tak tentu arah".

"Mengonglah kau nih kimi, ada-ada je yang tak kena".

"Aku dah bulat dengan keputusan aku nih, tak ada siapa yang boleh menghalangnya". Titik...nobody, puas hati amie bila meluahkan apa yang ada di hatinya ketika ini.

"Kau memang kejam amie, kejam sangat, jangan nanti kau menyesal dengan keputusan yang kau buat tuh". Hakimi dah mula merajuk bila amie tidak mempedulikan perasaannya.

Aik nak main-main ugut ke, pelah kimi nih. Kejam ke aku terhadapnya. Kasihan lak aku dengar bila dia cakap gituh kat aku.

"Aku dah bulat dengan keputusan aku nih kimi, kalau memang kita ada jodoh kita pasti akan berjumpa lagi dan mungkin kita akan di pertemukan di pelamin, insyaAllah jika Allah masih menginginkan ada jodoh antara kita".

"Kau memang amie, suka buat aku begitu", memang begini lah nasib aku yang selalu sayang dalam diam cinta dalam hati je tapi bukan tuh sebenarnya, yang sebenarnya amie dah tahu pun perasaan aku terhadapnya tapi dia buat tak tahu je, pelah".

"Hmm...kimi, sabarlah, sabar tuh separuh daripada iman, jagalah iman kimi tuh baik-baik, jangan biarkan ia tergugat hanya kerana aku".

"Yelah amie, nak buat cam mane kalau hati memang tertutup untuk aku. Aku ini kau anggap macam batu loncatan je, kalau dah tak berharga senang je nak dibuang".

"Erk...pelah kimi nih, ke situ pulak, janganlah fikir yang bukan-bukan, senyumlah untuk aku, aku tak nak antara kita ada rasa sakit hati."

"Hmm...apa yang boleh aku nak kata lagi kat kau amie, kalau dah itu yang kau nak, aku nak larang pun aku tak ada kuasa dan hak, aku nih bukan siapa-siapa yang boleh menghalang untuk kau melangkah pergi".

Cinta memang sukar di mengertikan, terkadang dia datang tanpa kita pinta dan terkadang pergi tanpa kita duga. Cinta di hati ku sememangnya tidak pernah hadir walau seketika, cinta di hati ku akan kekal di hati ku untuk selamanya. Aku hanya mampu melihatnya pergi dari sisi ku.


*****

BEBERAPA TAHUN KEMUDIAN.....

Kompang di palu tanda dia datang bertandang ke teratak hati ku menemui aku lalu mengikat hati ku, tiada apa lagi yang mampu aku untuk menghalang jika dia memang untuk ku.

Cinta sebenarnya cinta, hati pula yang selalu berdebar saat aku memandang kamar hatinya.

Ternyata dia memang untuk ku. Kalau dulu hati ini berbelah bagi namun sekarang nih tidak lagi. Setianya menanti aku telah membuka pintu hati ku agar bisa menerimanya.

Amiera kharisya berdebar saat Hakimi melafazkan tanda cinta di hadapannya untuk membawa dirinya melangkah bersama untuk mencipta beribu-ribu kenangan, yang pastinya kenangan indah antara dia dan kimi.

TAMAT

(maaf di pinta jika jalan ceritanya tak sehebat tajuknya)

No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).