Saturday 29 October 2011

MY LOVE STORY ~ 8



Haikal jauh duduk termenung bila melihat risya yang berwajah baru, semakin comel dan hatinya tiba-tiba berdebar tanpa isyarat, apa ke tandanya ini.

“Hai bro.... ! apa yang di tenung tuh macam nak telan sesuatu je”, usik hafiq.


“Tak ada lah hafiq, sibuk je nak ambil tahu, jom kita pergi sarapan, kita dah lewat nak masuk kuliah nih, balas haikal.


“Dalam hati siapalah yang tahu yer bro..., hanya diri sendiri yang merasakannya”, usik hafiq lagi bila melihat haikal tak nak berterus terang lagi.


“Petang nanti kita jogging kat tempat biasa nak tak haikal, dah lama kita jogging sama-sama, 3 bulan tuh jangka masa yang panjang aku rasa kan, betul tak haikal, apa lagi kalau tak dapat jumpa dengan seseorang yang kita cinta, mesti hari-hari tak sabar nak menghitung hari”, sekali lagi hafiq mengusik haikal.


“Yelah tuh hafiq, memang betul lah apa yang kau cakap tuh ”, balas haikal.


“Kau dah ajak eyrana,hidayu dan kharisya ke belum?”, haikal bertanya lagi.


“Belum lagi., kejap lagi aku ajak lah.”, balas hafiq.


“Petang karang nanti kita jumpa kat tempat biasa”, balas haikal.


“Okay bro...kita jumpa petang nanti”, balas hafiq.


Sebelah petang yang dinantikan kharisya, haikal, ayu, eryana dan haikal masing-masing mengenakan baju kegemaran mereka.


“Kau dah lain lah risya, penampilan berbeza sekali”, tegur haikal.


“Apanya yang berbeza haikal, risya rasa sama je tak ada beza pun”, usik risya.


“Yelah tuh risya, mesti kau perasaan perubahan yang ketara, dan yang pasti risya comel sekali”, haikal memuji gadis yang berada di depannya sekarang ini walaupun berat badan risya dah banyak menurun namun gaya dan tingkah laku risya tetap sama seperti selalu.


“Amboi korang berdua nih, tengah sembang apa, boleh kitaorang join sekali, usik hafiq.


“Alah hafiq, macam tak biasa pulak, join lah apa salahnya, balas risya .


“Manalah tahu kitaorang nih kacau daun je”, usik eryana sambil tersengeh.


“Kacau daun apanya, korang semua nih dah memang nak kena sekeh”, balas haikal.


“Emm.... korang nih kalau  tak usik aku dan haikal memang tak acih kan ayu”, usik risya.


“Kitaorang nih sangat bahagia bila melihat korang berdua nih mesra macam selalu tak ada pun nak usik yang bukan-bukan kan hafiq”, balas ayu sambil menjeling risya dengan tersengeh.


“Yep ayu, aku setuju sangat, balas hafiq.


“Emm.... jom kita rehat dulu  sebelum kita sambung lagi jogging  kat taman nih, balas eryana.


“Jom, masing2 memberi kata persetujuan setelah penat berlari kat taman rekreasi itu.


****


Terasa begitu cepat masa berlalu, macam baru je  semalam risya berpisah dengan safrul, kalau difikir hubungan mereka selama ini dah memang terlalu lama, sayang putus je begitu tapi apa boleh buat dah memang begitu perjalanan cinta mereka, selalu hambar je, entah di mana silap dirinya, apalah aku nih, buat apa aku nak ingat lagi kat orang yang dah tak suka aku, keluh risya.


Baik aku pergi buat kerja yang banyak melambak, esok nak pergi kuliah, kalau tak siap nak buat semua esei-esei nih, memang kredit aku teruk sangat, tak boleh jadi nih, aku mesti kuatkan semangat aku, aku tak boleh goyah. 


Sekarang  nih aku nak kejar cita bukan nak kejar cinta, risya tersenyum sendirian bila seketika terdetik dihatinya untuk melupakan cinta dan mengejar sesuatu yang penting dalam hidupnya. 


Esok dan hari seterusnya akan aku tempuhi, walau seribu kali terluka dan tersungkur, aku akan cuba untuk bertahan dan terus bangun lagi. Perjalanan cinta ku belum berakhir lagi, hari ini dan selamanya akan ku tunggu seseorang yang ikhlas menerima aku dengan seadanya.


Cinta yang lahir dari hati adalah cinta yang suci, semoga aku akan menemui cinta itu di setiap perjalanan yang ku lalui. AMIN


*****


Cerita belum selesai lagilah sebab cerita aku dengan haikal baru nak bermula so tunggulah sinambungan cerita cinta aku dan dia, betul tak haikal, usik risya.


"Alahai risya nih buat malu je kat aku", balas haikal.


"Sejak bila lak kau nih malu, biasanya kau okay je dengan aku", usik risya.


"Alah risya nih, buat tak tahu je, usik haikal lagi bila melihat risya sengaja nak menyakatnya namun dalam hatinya begitu bahagia sekali lagi sebab penantiannya tak sia-sia. Dia akan cuba selalu berada disisi dan menemani risya hingga hujung nyawanya.


"Haikal ! apa yang dimenungkan tuh, lain je kau tenung aku". Usik risya.


"heheheh.....adalah cik risya, yang itu rahsia tak boleh nak bagi tahu, balas haikal dengan senyuman yang bahagia sekali.


"Nak berahsia lah tuh, dengan aku pun kau nak berahsia, pe lah haikal nih", risya memperlihatkan muka yang masam tanda protes bila haikal tak nak berterus terang.


"Sorrylah sayang", usik haikal lagi.


"Apa sayang-sayang nih, sejak bila aku sayang kat kau nih haikal", giliran risya mengusik haikal.


"Sejak kali pertama aku pandang wajahmu yang cute sekali", balas haikal. Teringat kenangan lalu mengajak dirinya mengingati setiap detik dan waktu bila bersama dengan risya walaupun penampilan risya sekarang nih dah jauh beza namun cintanya tetap sama tak berganjak walau seinci. 


"Yelah tuh haikal, macamlah aku percaya sangat". Usik risya sekali lagi.


Percayalah kasih ku pada mu selalu tak kan berubah hingga akhir waktu, hihihi...dah menyanyi pulak aku nih, membuat haikal tersipu malu.


"Ermm.....haikal nih ada-ada je lah", balas risya dengan muka yang merah macam merah jambu.


Biarlah kasih kita tersimpuh dengan rapi sekali, walau ombak datang melanda tak akan goyah cinta kita. Itulah janji kita berdua.


"Tapi ingat tuh haikal, kita kejar cita dulu baru nak kejar cinta". Usik risya sekali lagi.


"Baiklah sayang, kita kejar cita dulu baru kita kejar cinta, tapi bolehlah lah cita dan cinta seiring dalam perhubungan kita, balas haikal.


"biarlah risya fikir-fikir lah dulu", balas risya.


"Tak payah nak fikir lama sangat lah risya, cakap je ya, biar senang hati aku nih". Usik haikal.


"Erk......okay lah, biar cita dan cinta kita kejar bersama, tapi janji jangan lepaskan tangan risya untuk selamanya", risya mengharap agar haikal tak akan melepaskannya walau jalan cerita selalu berubah.


"Haikal berjanji tak akan melepaskan tangan risya untuk selamanya". 


Untuk sekian kalinya cinta datang lagi dalam cerita cinta aku dan dia.


TAMAT




                                                         

No comments:

Post a Comment

Tazkirah

Berita Cinta DI HATI

PERHATIAN !

Sebarang artikel & penulisan dalam blog ini dihasilkan oleh Cinta Puisi DI HATI & ada sebahagiannya dipetik dari sumber lain (jika dinyatakan).